Kredit kepada: Yahoo News
Gambar ihsan: Google Images
Gambar ihsan: Google Images
Assalamualaikum.....
Menurut penulis buku mengenai misteri kehilangan pesawat Malaysia, MH370, beliau mendakwa tragedi kehilangan pesawat berkenaan bukan disebabkan kemalangan. News.com.au melaporkan Ewan Wilson, seorang juruterbang komersial dan wartawan Waikato Times Geoff Taylor mengatakan sedemikian dalam buku mereka "Good Night Malaysian 370: The truth behind the loss of Flight 370" dan ia akan mengejutkan ramai.
Wilson yang juga seorang bekas CEO kepada 2 syarikat penerbangan sebelum ini, berkata buat pertama kalinya mereka berdua mengetengahkan analisis terperinci mengenai pesawat berkenaan, laluan yang dilalui serta siapa yang menurut mereka bertanggungjawab menyebabkan pesawat itu terjunam ke Lautan Hindi. Wilson dan Taylor dilaporkan ke Malaysia bagi menemuramah pihak berkuasa tempatan dan ahli keluarga juruterbang MH370 ketika itu, Kapten Zaharie Ahmad Shah selain menyiasat setiap bukti diperoleh.
Sejak kehilangan pesawat ini, pelbagai teori diketengahkan oleh pakar-pakar yang terlibat dan ahli teori konspirasi bagi mengetahui apa sebenarnya yang berlaku kepada pesawat berkenaan. Ini termasuk kaitannya dengan kegiatan pengganas dan penglibatan CIA di sebalik kehilangannya. Namun teori paling popular adalah berdasarkan bukti yang dikatakan paling dipercayai ialah ada krew yang membunuh diri. fokus utama siasatan pastilah kaptennya ketika itu tetapi pembantunya, Fariq Abdul Hamid turut disiasat. Selama beberapa minggu itulah pihak berkuasa Malaysia dihujani pelbagai soalan termasuk tindakan Kapten Zaharie menjatuhkan pesawat itu dan kaitannya dengan politik. Kehidupan peribadi kapten ini juga disiasat termasuk mencari maklumat menerusi simulator penerbangan miliknya bagi mendapatkan petunjuk jika benar mempunyai sebarang sebab kenapa beliau membunuh diri.
Sejak kehilangan pesawat ini, pelbagai teori diketengahkan oleh pakar-pakar yang terlibat dan ahli teori konspirasi bagi mengetahui apa sebenarnya yang berlaku kepada pesawat berkenaan. Ini termasuk kaitannya dengan kegiatan pengganas dan penglibatan CIA di sebalik kehilangannya. Namun teori paling popular adalah berdasarkan bukti yang dikatakan paling dipercayai ialah ada krew yang membunuh diri. fokus utama siasatan pastilah kaptennya ketika itu tetapi pembantunya, Fariq Abdul Hamid turut disiasat. Selama beberapa minggu itulah pihak berkuasa Malaysia dihujani pelbagai soalan termasuk tindakan Kapten Zaharie menjatuhkan pesawat itu dan kaitannya dengan politik. Kehidupan peribadi kapten ini juga disiasat termasuk mencari maklumat menerusi simulator penerbangan miliknya bagi mendapatkan petunjuk jika benar mempunyai sebarang sebab kenapa beliau membunuh diri.
Walaubagaimanapun, menurut pengarah komersial MAS, Hugh Dunleavy, beliau menolak teori ini kerana baginya kapten zahaire merupakan juruterbang dengan rekod yang cemerlang dan mencadangkan juruterbang bukan seorang yang perlu dipersalahkan. Rampasan kapal terbang ialah satu teori yang disiasat selepas pihak berkuasa mendapat senarai penumpang yang menaiki pesawat ketika itu dan mendedahkan 2 penumpangnya yang menggunakan pasport palsu. Teori mekanikal yang diperkenalkan oleh pakar penerbangan Ron Bishop, api atau kemalangan yang membawa kepada penyahmampatan secara beransur-ansur. Katanya lagi, juruterbang mungkin cuba berpatah balik tetapi pengsan selepas itu dan ia berterusan sehingga pesawat kehabisan bahan api.
Seorang pekerja cari gali minyak dari New Zealand, Mike McKay berkata dia ternampak pesawat terbakar terbang menjunam di kawasan teluk di Thailand ketika pesawat itu hilang. Dia kemudian menghubungi majikannya dan pihak berkuasa Vietnam tetapi emel peribadinya pula didedahkan dan Nigel Cawthorne, seorang penulis menyatakan ketika itu sedang berlangsung satu siri permainan peperangan di Laut China Selatan. Pesawat berkenaan mungkin ditembak oleh salah satu senjata digunakan dalam permainan itu. Teori terakhir dikemukakan mungkin pesawat itu mendarat sama ada di Andaman atau di kepulauan Nicobar namun teori ini juga disangkal oleh akhbar yang menyatakan jika pesawat itu mendarat, ia mungkin sudah dikesan. Dua kepulauan ini juga dikatakan oleh radar tentera sebagai tidak beroperasi kerana kadar ancaman yang kecil. Bekas juruterbang BA777, Steve Buzdygan pula berkata terdapat lebih daripada 570 pulau sekitar kawasan itu dan hanya 36 yang berpenduduk.
Kemaskini terbaru, pada 8.8.15, beberapa bahagian pesawat ini iaitu flaperon dan pintu telah ditemui di pulau Reunion yang terletak dalam wilayah Perancis oleh seorang tukang cuci yang sedang bertugas di pantai di pulau tersebut. Akhbar Kosmo juga menyatakan PM negara ini telah mengesahkan bahagian yang ditemui itu adalah daripada pesawat MH370.
KLIK SINI dan KLIK SINI untuk artikel penuh.
Kemaskini terbaru, pada 8.8.15, beberapa bahagian pesawat ini iaitu flaperon dan pintu telah ditemui di pulau Reunion yang terletak dalam wilayah Perancis oleh seorang tukang cuci yang sedang bertugas di pantai di pulau tersebut. Akhbar Kosmo juga menyatakan PM negara ini telah mengesahkan bahagian yang ditemui itu adalah daripada pesawat MH370.
KLIK SINI dan KLIK SINI untuk artikel penuh.
No comments:
Post a Comment