Gambar ihsan: Owner
Assalamualaikum.......
Baru-baru ini timbul masalah pada bahagian sistem pam brek (brake pump) apabila minyak brek yang baru diisi seminggu sebelumnya sudah berkurang dengan agak banyak. Minggu sebelum itu, penulis telah mengisi penuh bekas minyak brek. Lihat foto kedua.
Dalam pada itu, penulis turut menggantikan penutup radiator (radiator cap) yang lama dan sudah rosak dengan yang baru.
Bagi memahami masalah pam brek ini, penulis telah membawa kenderaan ke bengkel untuk memeriksa bahagian brek berserta bearing. Sejurus kenderaan diangkat (jack), didapati terdapat titisan minyak brek di bahagian bawah enjin. Tayar dipusing bebas dan bearing disahkan dalam keadaan baik.
Masalah
pada bahagian pam brek dapat dilihat dengan jelas apabila kedua-dua
tayar belakang ditanggalkan dan bahagian cakeranya yang menutupnya
dibuka.
Ketika dibuka, didapati ia
kelihatan hitam dan diselaputi minyak akibat kebocoran. Bagi
menggantikannya, kabel penyalur minyak brek berserta skru di belakang
cakera ini perlu dibuka. Kabel yang menyalurkan minyak brek ke pam ini
ada di belakang berhampiran spring. Lihat foto di bawah.
Sesudah
ia diganti, ia diperiksa sekali lagi dengan cara memijak-mijak paddle
brek di tempat duduk pemandu beberapa kali. Ini bagi memastikan
pemasangannya betul dan tiada minyak menitis dari kabel bila brek
ditekan.
Pam
brek ini digantikan bagi kedua-dua belah tayar belakang. Sesudah proses
ini selesai, tayar dipasang semula dan perjalanan dapat diteruskan
semula..
No comments:
Post a Comment