MY FOLLOWERS

Wednesday, October 17, 2012

Artikel - Menukar Pam Brek Bila Berlaku Kebocoran Minyak Brek

Kredit kepada: -
Gambar ihsan: Owner



Assalamualaikum.......


Baru-baru ini timbul masalah pada bahagian sistem pam brek (brake pump) apabila minyak brek yang baru diisi seminggu sebelumnya sudah berkurang dengan agak banyak. Minggu sebelum itu, penulis telah mengisi penuh bekas minyak brek. Lihat foto kedua.






Dalam pada itu, penulis turut menggantikan penutup radiator (radiator cap) yang lama dan sudah rosak dengan yang baru.  

 


Bagi memahami masalah pam brek ini,  penulis telah membawa kenderaan ke bengkel untuk memeriksa bahagian brek berserta bearing. Sejurus kenderaan diangkat (jack), didapati terdapat titisan minyak brek di bahagian bawah enjin. Tayar dipusing bebas dan bearing disahkan dalam keadaan baik. 

Masalah pada bahagian pam brek dapat dilihat dengan jelas apabila kedua-dua tayar belakang ditanggalkan dan bahagian cakeranya yang menutupnya dibuka. 




Ketika dibuka, didapati ia kelihatan hitam dan diselaputi minyak akibat kebocoran. Bagi menggantikannya, kabel penyalur minyak brek berserta skru di belakang cakera ini perlu dibuka.  Kabel yang menyalurkan minyak brek ke pam ini ada di belakang berhampiran spring. Lihat foto di bawah.
 


Sesudah ia diganti, ia diperiksa sekali lagi dengan cara memijak-mijak paddle brek di tempat duduk pemandu beberapa kali. Ini bagi memastikan pemasangannya betul dan tiada minyak menitis dari kabel bila brek ditekan.

Pam brek ini digantikan bagi kedua-dua belah tayar belakang. Sesudah proses ini selesai, tayar dipasang semula dan perjalanan dapat diteruskan semula..

No comments: