MY FOLLOWERS

Sekadar Luahan - Catatan Perjalanan Terengganu-Kuantan 13-16.12.2018

Kredit kepada: owner
Gambar ihsan: owner

Perjalanan jarak jauh kali ini adalah bersempena dengan jemputan untuk menyertai karnival Discovery World anjuran Souq Ideas and Marketing. Kami sudah bersama dengan pihak penganjur ini bermula dari tahun 2017 sewaktu menyertai Karnival Kids Frenzy di Stadium Negeri Kuala Terengganu.

Untuk kali ini, kami mulakan perjalanan selepas dimaklumkan tarikhnya pada 14-16.12.2018. tarikhnya diubah daripada tarikh asal iaitu pada 7-9.12.2018 berikutan ada perkara yang perlu diselesaikan. Perkara ini hanyalah urusan pihak penganjur dan tidak bersangkut-paut dengan bisnes Sanrie Sport Ventures.

Kami mulakan perjalanan pada 13hb jam 1.30 petang dan mengambil jalan biasa bukan lebuhraya. dari Kuala Terengganu terus hingga ke Dungun, Kemaman dan menghala ke Kuantan.

Di sepanjang perjalanan, cuaca mendung dari Kuala Terengganu hingga masuk ke Kemaman, dan bertukar hujan lebat apabila tiba di jalan dua lorong sebelum tiba berdekatan laluan ke Pelabuhan Kuantan. Di situ, cabaran bermula kerana asalnya mahu sampai ke homestay sebelum jam 4 petang oleh sebab waktu check-in ditetapkan dari jam 3-4 petang.

Setibanya di laluan itu, kami terpaksa berdepan keadaan jalan yang dinaiki banjir. Beberapa kenderaan terpaksa berhenti, dan diarahkan berpatah balik dan masuk ke laluan menghala ke Pelabuhan Kuantan. Di situ, laluan kami dilencongkan menghala berdekatan depot dan masuk semula ke kawasan bandar Kuantan.

Jalan yang melencong melalui Pelabuhan Kuantan

Sekitar sejam sebelum sampai, kami terpaksa melalui laluan yang dinaiki air yang teruk. Teruknya hingga membuatkan kenderaan ringan dari laluan bertentangan terpaksa 'tumpang lalu' menggunakan laluan kami buat sementara berikutan laluannya tidak boleh dilalui. Keadaan yang sama dengan sebelum pelabuhan kuantan tadi. Sewaktu dalam perjalanan kami terpaksa juga menghubungi tuan punya homestay dan memaklumkan akan kelewatan disebabkan cuaca hujan lebat, dan banjir yang tidak dapat dielakkan.

Sesudah selamat melalui keadaan banjir, kami tiba di bandar Kuantan dan menghala ke homestay di Kampung Jawa. Kami tiba di homestay jam 5.30 petang.

Karnival akan bermula jam 10 pagi. Jadi selepas bersiap-siap, bolehlah bersiar-siar sekejap di sekitar pasar pagi yang berdekatan dengan homestay.

Untuk urusan persiapan booth di Dewan Wisma Belia, perjalanan ke sana hanya mengambil masa selama 10 minit dan berpandukan GPS yang ada. Ketika membuat persiapan pada malam itu, suasana masih hujan. Keadaan ini berterusan dan hanya reda sekejap sahaja dan kembali hujan. Kami selesai membuat persiapan pemasangan booth sekitar jam 10 malam.

Hari terakhir karnival, pagi itu kami sudah check out dari homestay sekitar 10 pagi memandangkan bayaran penginapan dibuat hingga hari ke-3 ini sahaja.

Kemeriahan suasana hari itu berterusan dari pagi hingga ke petang sahaja. Pengunjung yang datang juga ramai, walaupun tidak seramai ketika karnival ini diadakan di Bangunan TD1303 di Kuala Terengganu pada bulan lepas. Difahamkan, keadaan selepas petang sunyi daripada kunjungan disebabkan keesokannya ramai yang bekerja. Maka, santai sahajalah dari petang hingga waktu karnival berakhir jam 10 malam.

Oleh sebab itu, sekitar jam 10.30 malam, kami pun beransur-ansur mengemas booth dan mengira tiket. Begitu juga dengan booth lain. Suasana malam itu tidaklah hujan. Maka mudahlah sedikit untuk menempuh perjalanan untuk pulang. Selepas selesai, kami singgah sebentar di sebuah kedai makan untuk mengisi perut.

Jam 12.15 tgh mlm, kami teruskan perjalanan. Kali ini kami gunakan laluan Lebuhraya Pantai Timur melalui Kuantan ke Kuala Terengganu. Kami berhenti rehat di hentian rehat paka jam 1.30 pagi. Bolehlah solat dan rehatkan kaki sekejap sambil bersembang dan periksa jarak perjalanan menerusi GPS.

Sekitar 2.20 pagi, kami teruskan perjalanan. Tidak seperti tadi, cuaca mulai hujan sekali-sekala walapun tidak lebat. Suasana lebat hanya setelah beberapa kilometer melepasi Plaza Tol Ajil jam 3 pagi dan menghala ke Bukit Payong lebih kurang jam 3.30 pagi.

Sebelum tiba, saya hantar dahulu seorang pekerja kami dan barulah tiba di rumah jam 4 pagi.