MY FOLLOWERS

Tuesday, November 22, 2011

Artikel - Menulis Entri: Meletakkan Gambar

Kredit kepada: HH, Bloggers
Gambar ihsan: Dashboard


Assalamualaikum.....

Pada pendapat saya, jika ingin meletakkan gambar-gambar dalam satu entri, sila pastikan dahulu berapakah dimensi saiz gambar tersebut. Mungkin komputer akan loading lambat jika saiznya besar, lebih-lebih lagi ketika dalam proses untuk muatnaik gambar tersebut. Jika saiznya hanya sekitar bawah 800 px, mungkin tiada masalah kepada komputer anda. 


Kebiasaannya, jika bawah 500px, proses upload gambar akan lebih cepat. Jika masih ingin meletakkan gambar bersaiz besar dalam entri, cara saya, gambar berkenaan akan saya paparkan dahulu dalam tetingkap yang saya kecilkan mengikut kehendak saya. Seterusnya saya akan Print Screen gambar berkenaan dan edit di Paint sebelum dimuatnaik ke dalam entri. Bila di dalam entri, gambar tersebut akan saya sesuaikan saiznya, kebiasaannya sebagai medium atau large.

Seperkara lagi, sebaik-baiknya letakkan sedikit trademark pada gambar yang anda sertakan sebagai membuktikan gambar tersebut adalah yang asli daripada anda. Anda boleh lihat gambar di atas sebagai contoh, atau boleh ke mana-mana entri terdahulu dalam blog ini yang saya tulis.

No comments: