Kredit kepada: Halaqah.net
Gambar ihsan: Google Images
Assalamualaikum....
Petikan daripada laman forum Halaqah.net
MENINGGALKAN PUASA RAMADAN (Bilangan 89 Bahagian Kedua)
Bilakah diwajibkan qada, fidyah dan kaffarah
Bilakah diwajibkan qada, fidyah dan kaffarah
ORANG perempuan yang dalam keadaan haid dan nifas tidak wajib
dan tidak sah menunaikan puasa Ramadan. Walau bagaimanapun adalah wajib
ke atas mereka qada puasa yang tertinggal itu apabila perempuan tersebut
suci daripada haid dan nifas. Hal ini berdasarkan riwayat Aisyah
Radiallahuanha berkata yang maksudnya:
"Kami diperintahkan mengqada puasa dan tidak diperintahkan mengqada sembahyang.’’
"Kami diperintahkan mengqada puasa dan tidak diperintahkan mengqada sembahyang.’’
(Hadis riwayat Muslim).
Bagi orang yang meninggalkan puasa dengan sengaja tanpa uzur syar’i adalah wajib ke atasnya mengqada puasa yang ditinggalkan itu dan dikira sebagai menderhaka kepada Allah swt kerana meninggalkannya dan pemerintah berhak menghukum (ta’zir) ke atas mereka. Perbuatan meninggalkan puasa Ramadan itu sangat merugikan dirinya. Perkara ini telah dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w., Baginda bersabda yang maksudnya:
Bagi orang yang meninggalkan puasa dengan sengaja tanpa uzur syar’i adalah wajib ke atasnya mengqada puasa yang ditinggalkan itu dan dikira sebagai menderhaka kepada Allah swt kerana meninggalkannya dan pemerintah berhak menghukum (ta’zir) ke atas mereka. Perbuatan meninggalkan puasa Ramadan itu sangat merugikan dirinya. Perkara ini telah dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w., Baginda bersabda yang maksudnya:
"Sesiapa yang berbuka puasa sehari
daripada bulan Ramadan dengan tiada keuzuran dan tidak sakit, dia tidak
akan dapat menggantikannya dengan puasa sepanjang tahun.’’ (Hadis
riwayat Bukhari).
Para ulama berselisih pendapat tentang fidyah terhadap orang yang meninggalkan puasa dengan sengaja tanpa uzur. Menurut pendapat yang ashah di kalangan ulama-ulama Syafi’e orang sedemikian wajib ke atasnya fidyah. Mereka beralasan jika orang yang mempunyai keuzuran seperti perempuan yang menyusukan anak diwajibkan ke atasnya fidyah, bagaimana pula tidak wajib bagi orang yang sengaja meninggalkannya tanpa uzur?
Para ulama berselisih pendapat tentang fidyah terhadap orang yang meninggalkan puasa dengan sengaja tanpa uzur. Menurut pendapat yang ashah di kalangan ulama-ulama Syafi’e orang sedemikian wajib ke atasnya fidyah. Mereka beralasan jika orang yang mempunyai keuzuran seperti perempuan yang menyusukan anak diwajibkan ke atasnya fidyah, bagaimana pula tidak wajib bagi orang yang sengaja meninggalkannya tanpa uzur?
Wanita hamil atau wanita yang
menyusukan anak juga diharuskan berbuka puasa. Jika dia takut akan
mudarat ke atas dirinya maka wajib ke atasnya qada puasa yang
ditinggalkannya itu. Jika dia takut akan mudarat kepada diri dan
kandungannya maka hukumnya sama juga sebagaimana dikenakan ke atas orang
yang sakit dan musafir.
Sumber rujukan: SINI |
No comments:
Post a Comment