MY FOLLOWERS

Wednesday, May 14, 2014

Sekadar Luahan - Tganu-Penang 6-9.5.2014: Penang Street Arts

Kredit kepada: kawan-kawan sekolej, blog Akiborneo
Gambar ihsan: kawan-kawan sekolej (Thanx!)


Assalamualaikum.........

Baru-baru ini penulis ada coretkan tentang perjalanan kami ketika percutian di Pulau Pinang pada hari kedua bersama beberapa staf dan penuntut semester akhir kolej kami. Cabang cerita hanya tertumpu kepada kumpulan kami yang bersama dengan penulis. Malangnya setelah penat berjalan melalui kawasan Little India di sini, kami tidak menemui kawasan street arts berbentuk lukisan seperti yang dihebahkan media sedikit masa lalu. Street arts dengan lukisan Lego tidak pula ditemui di sana.

Cerita daripada kumpulan lain, mereka berjaya sampai ke lokasi yang dicari, siap ambil beberapa foto sebagai bukti. Ini salah satu yang penulis berjaya dapatkan daripada salah seorang yang bersama mereka. Kata mereka lagi, memanglah banyak lukisan yang dijumpai tetapi ada sebahagiannya sudah lusuh. Yang tinggal dan masih elok adalah beberapa seperti motorsikal dan tempat dalam foto di bawah. Sesiapa yang mahu ke lokasi tersebut perlu membayar RM8 untuk 2 jam dan dengan menggunakan basikal.




Menurut warga tempatan di situ, street arts yang dicari ada di banyak tempat, cuma kami pada ketika itu langsung tidak teringat kalau boleh merujuk carian di internet kalau-kalau ada peta ke tempat yang dicari atau yang berkaitan. Paparan di BLOG INI tunjukkan lebih banyak street arts di Pulau Pinang yang kami semua tidak sempat untuk pergi. Huhuhu.... Hanya selepas pulang, barulah terlintas untuk lihat sumbernya. Masakan tidak, yang diberitahu dalam surat sebelum berangkat ceritanya lain, bila sampai di sana pula ceritanya sudah jadi lain. Manalah kita tahu akan dibawa ke lokasi mana. Lagi mudah kalau sejak dari awal sudah beritahu mahu ke mana. 

Apa boleh buat...


Selebihnya, anda boleh cari sendiri dalam Google, taipkan street art penang.


2 comments:

Fazil Hamid said...

ini perkara biasa di Malaysia..
masa pelancaran memang hebat...tapi tiada penjagaan..

cuba ke melaka...sungai melaka..

BLADE H said...

yup! stuju! mase awal2 org bising dlm paper n artikel kat intenet pun, mmg org jd excited giler sbb kreatif. tp mcm dikata tu la..lama2 jd lusuh..