MY FOLLOWERS

Friday, July 22, 2011

Sekadar Luahan - Ayam Berak Kapur (Baik Bela Ayam...)

Credits to: -
Gambar ihsan: Yahoo Images


Assalamualaikum...

Ini perbualan antara saya dan adik saya sewaktu kami tiba di lampu isyarat satu masa dulu. Kereta dihentikan. Di sebelah kami, ada sebuah lori membawa kuda, mungkin menuju ke kandang kuda di TER (Terengganu Equestrian Resort). Sekadar bual kosong semata-mata.. Sila jangan ambil serius :-D



Adik: Diorang bela kuda ni sebenarnya nak buat apa? Pertunjukan?

Saya: Boleh jadi. Sebelum ni kan ada show berkuda kat Lembah Bidong. Sana pun ada kandang kuda jugak.

Adik: Bela kuda takde hasil mana sangat. Taik pun takde hasil. Kalau bela lembu, paling tidak pun, taik boleh ambik buat baja.

Saya: Mak takmau. Sebab bau busuk.

Adik: Dah tu? Bela kuda? Sapa pulak yang rajin benor nak bela kuda dalam kampung ni? Lain la orang-orang yang keje kat TER tu. Baik bela lembu kalau gitu.. Time raya haji, boleh jugak sembelih.

Saya: Kan aku dah kata. Mak takmau, sebab bau busuk.. nanti baunya semerbak sampai dalam rumah. Tengok la sendiri kandang lembu jiran yang depan rumah tu.. Tak ke busuknya sampai dalam rumah tiap kali dia 'melabur'? Kalo time hujan lagi teruk. Semerbak sampai dalam rumah dia punyer bau!! Dah tu, kalau lembu melepas tengah jalan, terpaksa la mengelak bila bawak kereta. Elak periuk api la katakan..Kalau elak kereta pastu masuk dalam semak pulak, macam mana? Dah la jalan selorong.. Lagipun kalau lembu masuk dalam kawasan pagar rumah mesti susah nak suruh keluar. Sebab tu mak takmau..Harap nak tunggu raya haji jer baru boleh makan? Pengsan aku..

Adik: Kambing jer la. Kecik sikit. Taik pun kecik-kecik. Tak susah nak manage.

Saya: Habis la pokok mak kat laman rumah kene makan. Ada daun pokok tu mak nak buat ubat, wehh.

Adik: Ada binatang kecik lagi? Cadangan?

Saya: Huhh! Baik bela ayam. Boleh sembelih. Telur, boleh makan. Taik, boleh guna kat papan hitam.

Adik: Nape pulak?

Saya (dengan selambanya): Ayam kan berak kapur.. :-D

Kuang kuang kuang......

No comments: