MY FOLLOWERS

Friday, December 2, 2011

Artikel - Kaedah Mengira Darab Tanpa Kalkulator

Kredit kepada: Blog Stress
Gambar ihsan: Yahoo Images


Assalamualaikum....

Saya menemui video kaedah mengira ini sewaktu melayari blog ini. Bagi saya, kaedahnya mudah, cepat dan cekap. Saya yang turut meminati subjek matematik agak berminat dengan kaedah yang ditunjukkan dalam artikel di blog berkenaan. Anda boleh lihatnya DI SINI.

Pun begitu, bagi memudahkan anda, di sini saya sertakan juga video kaedah pengiraannya yang saya dapatkan dari Youtube.


Saya juga telah mencuba kaedah yang ditunjukkan dengan nombor-nombor lain dan telah menyemaknya dengan kaedah kiraan secara lazim yang dipelajari dahulu. Alhamdulillah kedua-dua jawapan adalah sama, bermakna kaedah yang ditunjukkan adalah betul.

Pautan lain berkaitan kaedah matematik: KLIK SINI.

Pautan lain: 
Subjek kegemaran ketika di sekolah
Matematik yang seksi
Matematik yang sepatutnya mudah

Selamat mencuba :-)

No comments: