MY FOLLOWERS

Sunday, October 2, 2016

Sekadar Luahan - Penat Tunggu...........

Kredit kepada: -
Gambar ihsan: Google Images



Assalamualaikum.....





Biasanya kalau tiba waktu pegawai kerajaan mendapat duit gaji dan pencen, maka akan ramailah juga umat manusia berkumpul di bank untuk semak akaun masing-masing, keluarkan sebahagian duit atau masukkan duit dalam akaun orang lain.

Begitulah juga keadaannya dengan satu keluarga ini, sebahagian adik-beradik sudah bekerja manakala sebahagian lagi masih belajar. Di samping menggunakan duit gaji adik-beradik dan pinjaman pelajaran, itu pun masih ada yang tidak cukup. Apalah masalahnya, itu bahagian yang saya masih tidak faham.Sebahagian lagi duit itu digunakan untuk membayar sejumlah bil bagi mengelakkan tunggakan dan masalah berlarutan.



Yang mahu dijadikan cerita bukannya duit masuk ke akaun adik-beradik ini, tetapi yang digunakan untuk membayar bil-bil yang datang setiap bulan itu. Biasanya dalam jumlah yang agak besar, dan pembayaran dibuat di bank atau pejabat pos.

Adalah satu waktu, ketika ingin membayar bil dan masukkan duit AS1M ahli keluarga di bank, sistem nombor giliran pula rosak. Maka terpaksalah beratur secara manual macam di zaman sekolah dahulu. Beratur pula mesti sambil berdiri. Manalah tidak penat kaki dibuatnya. Yang menjadikan bank penuh sesak sebab ada beberapa budak sekolah turut beratur bersama ibu bapa untuk buka akaun dan ada juga yang keluarkan duit bantuan persekolahan yang mereka dapat. Yang membuatkan hati agak panas bila kaunter punyalah banyak tetapi yang dibuka hanya satu atau dua.  Aduhhh...


Uiihhhh.... hang nie, biar betui....


Bila sampai giliran kita, maka kita pun serahkanlah duit, buku bank dan semua bil untuk dijelaskan. Kemudian resit pun sampai, nasib baik belum tandatangan. Terkejut dibuatnya! Staf kaunter tersilap pula pergi masukkan semua duit RM600 yang diberi dalam akaun AS1M!  Maka terpaksalah kita jelaskan semula yang duit AS1M itu hanya RM84 sahaja, selebihnya untuk bayar semua bil yang disertakan. Aduhhh..! Lagi bikin pening! Disebabkan itu, staf kaunter ini menghubungi pihak pusat. Katanya perlukan dua hari dan penyelarasan dibuat. Resit bil yang asal diambil untuk mereka jelaskan semua bil itu.

Terus terang, belum pernah lagi terjadi kes macam ini, sebab katanya duit itu bila sudah masuk dalam AS1M, prosesnya sedikit rumit. Kalaulah semua benda ada butang UNDO, lagi senang. Ini tidak, lagi bikin hati makin geram dan gelisah! Sudahlah penat menunggu giliran, bila sampai giliran, datang masalah pula!   Aduhhhh..............



No comments: