Kredit kepada: Laman DrMaza.com 
Gambar ihsan: Google Images
Gambar ihsan: Google Images
Assalamualaikum.....
Waktu sahur berlanjutan sehinggalah masuknya waktu
 subuh. Andaian bahawa puasa itu mesti bermula sepuluh atau dua puluh 
minit sebelum subuh adalah tidak tepat. 
Hadis Zaid bukan menunjukkan sahur itu wajib berhenti 
kadar 50 ayat sebelum azan, tetapi menunjukkan amalan Nabi s.a.w yang 
dilihat oleh Zaid. 
Buktinya, Aisyah r.a menyebut: 
أَنَّ بِلاَلًا كَانَ يُؤَذِّنُ بِلَيْلٍ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «كُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يُؤَذِّنَ ابْنُ أُمِّ مَكْتُومٍ، فَإِنَّهُ لاَ يُؤَذِّنُ حَتَّى يَطْلُعَ الفَجْرُ
“Sesungguh Bilal 
azan pada waktu malam (azan pertama Subuh, sebelum masuk waktu). Maka 
Rasulullah s.a.w pun bersabda: “Makan dan minumlah sehingga Ibn Ummi 
Maktum azan, kerana beliau tidak akan azan melainkan setelah masuk waktu
 fajar (subuh)" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). 
Hadis ini menunjukkan pada zaman Nabi s.a.w ada dua kali azan bagi 
waktu subuh. Ini seperti yang diamalkan di kebanyakan dunia Islam 
terutamanya Mekah dan Madinah. Azan pertama sebelum masuk waktu, ia 
dilaungkan oleh Bilah bin Rabah. Azan kedua, oleh sahabat Nabi s.a.w 
yang merupakan seorang buta, beliau Abdullah  ibn Ummi Maktum. Maka Nabi
 s.a.w mengizinkan seseorang yang hendak berpuasa itu makan sehingga 
azan kedua, iaitu masuk waktu subuh yang sebenar, maka barulah berhenti.
 
Al-Quran sendiri menjelaskan tentang hal ini dengan menyatakan:
وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ
Maksudnya: "Makan dan minumlah kamu sehingga 
ternyata benang putih dari benang hitam dari waktu fajar, kemudian 
sempurnakanlah puasa sehingga waktu malam" (Surah al-Baqarah: 187). 
Maka penentu bagi waktu terakhir sahur adalah masuknya waktu subuh yang
 sebenar, bukan beberapa minit atau belasan minit sebelum subuh. Dalam 
riwayat Muslim, Nabi s.a.w bersabda: 
لَا يَغُرَّنَّكُمْ مِنْ سَحُورِكُمْ أَذَانُ بِلَالٍ، وَلَا بَيَاضُ الْأُفُقِ الْمُسْتَطِيلُ هَكَذَا، حَتَّى يَسْتَطِيرَ هَكَذَا
“Jangan kamu tersilap disebabkan azan Bilal, ataupun warna putih yang memanjang sehinggalah kelihatan waktu fajar (sebenar)”.
Maka berdasar al-Quran dan hadis-hadis di atas, juga pelbagai riwayat 
yang lain, maka waktu ‘imsak’ yang sebenarnya bermula apabila masuknya 
waktu subuh, bukan beberapa minit atau belasan minit sebelum subuh. 
Maka, apabila seseorang bangun bersahur dan didapati waktu subuh belum 
masuk sekalipun hanya tinggal beberapa minit, dia tetap boleh memakan 
sahurnya sehinggalah masuknya waktu subuh.

 
 
No comments:
Post a Comment