MY FOLLOWERS

Monday, February 21, 2011

Kesihatan - Mengatasi Masalah Bau Badan

Credits to: White Pearl
Gambar ihsan: Yahoo Images


Salam...

*hhmmmpphh!!!*


Masalah bau badan sering menghantui kehidupan kebanyakan orang kita. Tidak kira lelaki ataupun perempuan. Keadaan akan bertambah teruk jika kita seorang yang aktif dan cepat berpeluh. Bau yang tidak menyenangkan ini bukan saja boleh menjauhkan teman-teman tetapi juga merimaskan.

Cuaca juga boleh mempengaruhi bau badan. Badan akan tambah berpeluh jika panas terik. Mengapa terjadi bau badan ini? Bau badan terjadi kerana kekacauan pada kelenjar-kelenjar. Bulu dan rambut yang lebat juga boleh menambah bau badan.



Bagaimana menghilangkan bau badan yang tidak menyenangkan ini?  Faktor berat badan, usia, jantina, diet dan kesihatan menjadi penentu utama bau badan begitu juga dengan jenis makanan yang diambil, menyebabkan bau badan sama dengan makanan yang diambil.

Diet amat berpengaruh begitu juga jenis makanan yang diambil. Kalau anda gemar guna bawang putih dalam masakan sudah pasti ia mempengaruhi bau badan anda. Orang yang gemar makan daging mempunyai bau badan yang lebih kuat.

Sekiranya anda ingin menghilangkan bau badan, cuba kurangkan pengambilan makanan seperti kari, daging, bawang, putih. Paling penting ambillah makanan yang seimbang dan lebihkan pengambilan buah-buahan.

Begitu juga dengan makanan yang kaya dengan lemak seperti keju, barangan tenusu dan lain-lain lagi yang mempunyai lemak berlebihan. Kekurangan protein juga boleh menyebabkan bau badan. Keadaan ini terbentuknya racun bakteria menyebabkan ia keluar melalui peluh.

Ada juga orang mengaitkan bau badan dengan sembelit. Sebenarnya ia terjadi kerana terdapat sisa makanan yang tidak lawas di dalam usus. Racun bakteria beredar di dalam darah dan diserap melalui kulit. Bagi membersihkannya elok anda mengamalkan pengambilan yogurt. Ia membantu membersihkan usus dan memulihkan keseimbangan bakteria.




Stress menyebabkan anda mengeluarkan peluh. Begitu juga dengan perubahan hormon. Bagi mereka yang menghadapi masalah ini dengan serius, elok menjaga pengambilan makanan mereka.

Panduan-panduan lain seperti jangan selalu mengamalkan makanan seperti bawang putih, susu, keju, daging, kari, kobis, petai, durian, kopi dan anggur. Lebihkan pengambilan ikan, sayuran hijau dan buah-buahan serta teh. InsyaAllah, dengan cara ini bau badan anda dapat diatasi.



Beberapa bulan yang lepas juga, Mekar terjumpa satu produk yang dapat menghilangkan bau badan. Harganya tidak sampai RM10 sekotak. Ada 3 keping tisu basah di dalamnya. Cara penggunaannya, sapu tisu basah ini di bahagian bawah lengan (selepas mandi). Lihat hasilnya selama 4-7 hari tiada bau yang kurang menyenangkan di bahagian tersebut. (Tempoh masa ini bergantung kepada metabolisme badan seseorang). Sesiapa yang berminat boleh dapatkannya di farmasi Guardian.


Sumber: Mengatasi Masalah Bau Badan

8 comments:

Nursya Mohamed Hariri said...

as-salam.
terima kasih sebab 'ter-tengok' blog saya yang tak seberapa tu haha :)

deAnza-wAnda said...

salam kembali ya blade edge...
tengss singgah my blog...
ai singgah cni balik n follow u aite...

syafeeqa said...

ouh. okeyh.

cam banyak j info kat sini.

thanks 4 sharing2.

.sweet-ants. said...

owh patut la bangla tu bau dia choiii!! kan kan?

. a r e n . said...

As-Salam . hey ! tengs yar cuz sudi BERKUNJUNG ke blog saya :D
like your blog . banyak info :)

myzasuki said...

as-salam ;)
tengs singgah
info yang menarik !
truskan keep in touch :DD

NUR AYNIE said...

menarikk~~ ape nama tisu tu? xkan nak kate tisu utk sapu ketiak?? hihihi~~

beautiful_rose said...

huhhuu menarik ni.
kepada mereka y punya bau badan y kuat boleh lah amalkan tips ni.