MY FOLLOWERS

Saturday, October 22, 2011

Artikel - Pye B16T, Salah Satu TV Tertua Di dunia Yang Masih Berfungsi Dengan Baik

Kredit kepada: SyokOrg
Gambar ihsan: SyokOrg



Assalamualaikum.....


Steve Farley, pemilik salah satu televisyen tertua di dunia mengatakan televisyen miliknya masih boleh berfungsi serta masih dapat ditonton jelas.

Adapun Steve membeli televisyen itu pada tahun 1946 dan masih  mampu menerima semua saluran televisyen dan terbaru menggunakan sebuah digibox.

Ahli/tukang radio dan televisyen berusia 59 tahun itu mengatakan Pye B16T hanya memerlukan modifikasi-modifikasi kecil untuk membuatnya terus menyala dan tiub TV itu masih lagi menggunakan yang asli.

"Pye merupakan cap Sony yang terkenal di zamannya. Televisyen ini merupakan model pertama yang mereka buat setelah kilang itu ditutup semasa perang. Televisyen itu merupakan salah satu televisyen tertua yang masih berfungsi," ujar Steve.

Dengan menggunakan set televisyen itu, ayah Steve (yang juga seorang tukang/ahli radio dan tv) bernama Fred menjadi orang pertama di Midlands yang menerima gambar-gambar dari alat transmisi Alexandra Palace, London di musim panas di 1946 - meskipun pemerintah mengatakan mungkin siaran itu tidak boleh diterima.

Dengan mencari cara bagaimana mendapatkan signal dari 210 km jauhnya, Fred membuat orang-orang berbaris di luar tempat membaiki televisyen miliknya untuk menyaksikan gambar-gambar melalui jendela.

"Orang-orang dulu menekan hidung mereka hingga ke kaca jendela untuk menonton tv itu - anda harus faham, saat itu, tidak ada signal tv di dataran-dataran tengah (Midlands) dan tidak ada tv di mana pun selama perang.

Ketika itu, hanya ada satu channel/saluran tv, dan itu adalah BBC, tidak ada yang lain. Sekarang ini ada begitu banyak pilihan (channel).

Untuk seorang pengumpul, set tv itu boleh bernilai sekitar £1,000, saya membayangkan, tapi saya tetap menyimpannya untuk diri saya sendiri."

1 comment:

aimie amalina said...

waaaaaaaaaaaaaaaaa
nak jugak!
suke sgt tv antik
gagagagaga