MY FOLLOWERS

Friday, November 3, 2017

Artikel - Bila Suhu Naik Tiba-tiba dan Radiator Bocor

Kredit kepada: -
Gambar ihsan: Owner 



Assalamualaikum.....

Ketika memandu, paparan yang biasa ada pada papan pemuka pemandu ialah kelajuan, odometer, paras minyak dan suhu enjin. 

Apa yang perlu dibuat bila suhu yang normal ketika memandu tiba-tiba naik?
Apa yang pemandu perlu tahu?

Banyak sebab yang boleh membuatkan enjin menjadi panas. Seperti dalam entri sebelum ini, saya pernah tulis antara sebabnya ialah minyak hitam belum ditukar selepas lebih kilometer, kurang air dan mungkin masalah berkaitan radiator. 

Dalam pengalaman kali ini, saya memandu seperti biasa. Suhu enjin juga normal dan tiada masalah. Tiada juga sebarang bunyi yang pelik-pelik kedengaran dari arah enjin. Sehingga berhenti di lampu isyarat menunggu bertukar hijau. Yang pernah berlaku dahulu bila sudah sampai di rumah, suhu enjin naik dan ada bunyi berdesir dari bahagian enjin sebab ada saluran kecil yang sambung ke radiator yang bocor. Yang ini kemudiannya sudah dibaiki dan bahagian itu sudah ditampal (welding).

Pada waktu kali ini, nampak jarum penunjuk suhu enjin tiba-tiba naik perlahan-lahan dan perkara itu belum pernah berlaku sebelum ini. Jadi saya segera berhenti di stesen minyak berdekatan dan buka hud enjin. 

Ketika ini nampaklah sedikit masalahnya. Ada percikan air yang halus keluar dari celah-celah sambungan bahagian atas radiator atau upper tank. Bila penutup radiator dibuka, terus semua air tersembur keluar macam letusan gunung berapi  :-)   Saya kemudian penuhkan semula radiator dengan air baru dan teruskan perjalanan hingga ke sebuah bengkel. 

Bila diperiksa, ada kebocoran di bahagian upper tank ini dan ia perlu ditukar. 

Keesokannya saya ke bengkel yang buat servis khusus untuk radiator, untuk tukar bahagian ini.


Mekanik mulakan kerja untuk cabut radiator







Radiator yang sudah ditanggalkan. Garisan merah tunjukkan bahagian upper tank yang perlu ditukar. Sebenarnya bukan bahagian atas sahaja, bahagian bawah pun perlu ditukar kali ini sebab sudah bertukar warna. Pada bila-bila masa akan datang ia akan bocor juga. Bahagian jaring yang tengah juga ada bahagian tersumbat. Sebab masih boleh digunakan, jadi mekanik cuci sahaja dahulu sebelum dipasang semula.



Bahagian upper tank sesudah ditanggalkan



Alirkan air yang tidak diperlukan keluar


Radiator dengan upper tank baru dan sudah dicuci.


Semua saluran getah yang berhubung dengan radiator dipasang. Selesai dipasang, enjin dihidupkan sambil air dan cecair penyejuk (coolant) diisi dalam radiator. Air diisi penuh bersama cecair ini dalam radiator.





Siap!



No comments: