MY FOLLOWERS

Wednesday, March 6, 2013

Artikel - Kambing Hitam dan Putih :-D

Kredit kepada: Syok.org
Gambar ihsan: Google Images


Assalamualaikum.......





Seorang gembala sedang menggembalakan biri-birinya yang berbulu hitam dan berbulu putih. Dia kemudian didatangi seorang pemuda lalu bertanya:

Pemuda : Baguskah ternakan biri-biri engkau. Boleh tak saya tanya beberapa soalan?

Gembala : Oh, boleh saja..

Pemuda : Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?

Gembala : Yang mana, yang putih atau yang hitam?

Pemuda : Yang putih.

Gembala : Ah, yang putih berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari.

Pemuda : Dan yang hitam?

Gembala : Yang hitam pun sama.

Pemuda : Dan berapa banyak rumput mereka makan setiap hari?

Gembala : Yang mana, yang putih atau yang hitam?

Pemuda : Yang putih.

Gembala : Ah, yang putih makan lebih kurang empat kilo rumput setiap hari.

Pemuda : Dan yang hitam?

Gembala : "Yang hitam pun sama.

Pemuda : Dan berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?

Gembala : Yang mana, yang putih atau yang hitam?

Pemuda : Yang putih.

Gembala : Aaa...menurut perkiraan saya, yang putih menghasilkan sekitar enam kilo bulu setiap tahun kalau mereka dicukur.

Pemuda : Dan yang hitam?

Gembala : Yang hitam pun sama.

Pemuda : (Dengan perasaan geram): Kenapa engkau membezakan biri-biri engkau yang putih dengan yang hitam setiap kali mahu jawab soalan saya, padahal jawapan semuanya sama saja..

Gembala : Mestilah saya beza-bezakan sebab biri-biri yang putih itu adalah milik saya.

Pemuda : Ooo, begitu, fahamlah saya,kalau yang hitam tu pulak siapa punya?

Gembala : Yang hitam pun sama, saya punya juga.

Pemuda : (Bengang, geleng kepala dan berlalu)



KLIK SINI untuk artikel penuh.

No comments: