MY FOLLOWERS

Thursday, April 14, 2011

Artikel - Bandar Berhantu Yang Sebenar

Credits to: The Izat, Wikipedia
Gambar ihsan: The Izat, Yahoo Images


Assalamualaikum...


Saya menulis artikel ini kerana tertarik dengan paparan dalam satu entri Bandar Berhantu yang ditulis di blog theIzat. Oleh kerana ulasan di blog ini yang ringkas, jadi saya bercadang untuk mencari info tambahan di Wikipedia berkaitan malapetaka loji reaktor nuklear Chernobyl.

Berikut adalah apa yang saya temui di Wikipedia edisi Bahasa Melayu dan edisi Bahasa Inggeris.

Pada 26 April 1986, reaktor keempat Stesen Janakuasa Nuklear Chernobyl meledak pada 1.23 pagi waktu tempatan. Pekerja sedang melakukan ujian dengan sistem keselamatan reaktor ketika sistem keselamatan dikawal komputer dimatikan.

Masalah timbul semasa ujian: Reaktor tidak menerima penyejuk yang mencukupi, membentuk terlalu banyak haba dalam teras, dan rod pengawal dikeluarkan sepenuhnya menyebabkan operasi reaktor menjadi tidak stabil. Sistem komputer dibut semula (reboot) gagal mengawal semula tindak balas. Apabila rod kawalan dimasukkan semula sebagai usaha mengawal semula reaktor yang tidak stabil, terdapat peningkatan tindak balas, disebabkan oleh reka bentuk reaktor RBMK dan rod kawalannya, dan tindak balas liar yang tidak terkawal bermula.

Reaktor menghasilkan sejumlah besar wap, akhirnya menyebabkan pembebasan wap/letupan, yang memusnahkan sebahagian reaktor. Selepas letupan, kebakaran grafit berlaku disebabkan suhu tinggi reaktor dan pendedahan grafit kepada oksigen. Puing beradioaktif tercampak beberapa batu, dan asap yang mengandungi pencemaran radioaktif dari kebakaran grafit sampai sejauh sehingga ke Belarus.

Kesemua penduduk kekal Chernobyl dan Zon Pengasingan dipindahkan kerana aras pencemaran radioaktif di kawasan tersebut telah menjadi tidak selamat. Susu tercemar dipersalahkan bagi penyakit kanak-kanak seluruh Eropah.

Bandar Chernobyl dan kawasan sekitarnya kini menjadi rumah kepada pakar sains nuklear, pegawai pengurus bagi Logi Kuasa Chernobyl, Pegawai Pemusnah, doktor, pakar kesihatan (physicists), dan yang terbanyak, pegawai kesihatan radiasi (radiation physicists). Sungguhpun Pripyat bersebelahan kekal tidak diurus, Chernobyl telah diubah suai dan kini merupakan rumah kepada 500 penghuni tetap, termasuk pelawat ke Zon Pengasingan yang tinggal di rumah tumpangan tempatan di luar bandar Chernobyl. 

(Baca lagi DI SINI)






The Chernobyl disaster was a nuclear accident that occurred on 26 April 1986 at the Chernobyl Nuclear Power Plant in the Ukrainian SSR (now Ukraine). An explosion and fire released large quantities of radioactive contamination into the atmosphere, which spread over much of Western Russia and Europe. It is considered the worst nuclear power plant accident in history, and it was the only one classified as a level 7 event on the International Nuclear Event Scale until the Fukushima I nuclear accidents of March 2011. The battle to contain the contamination and avert a greater catastrophe ultimately involved over 500,000 workers and cost an estimated 18 billion rubles, crippling the Soviet economy. 

(Baca lagi DI SINI)





Isu Chernobyl ini mula diperkatakan kembali sebagai perbandingan dengan apa yang berlaku dalam tragedi gempa bumi dan tsunami di Jepun bulan lalu yang menyaksikan kerosakan di loji reaktor nuklear di Fukushima Daichi. Saya juga ada menulis mengenainya di blog ini. Anda boleh membacanya di pautan INI dan INI.



Lagi gambar dan artikel DI SINI.

10 comments:

khunsuriyatit said...

Menakutkan..

zures said...

Sudah follow kamu..

Nur @n!sa said...

nice blog wajib follow..:)

chuu said...

cmne ley jadi berhantu err >.<"

fareeza mukhris said...

nice info yaw..
tu la,pembinaan loji nuclear ni ade pro n contra kpd negara,sebab byk risiko yg mugkin akan berlaku.

HonEyBuNNy said...

salam ziarah...takotnya...

GiveAsh said...

huhu seram doh..

BLADE EDGE said...

hehehe..saya bukak pun rasa jugak aura seram tu..mcm dlm silent hill pun ada..

budak kampung said...

fughhhhh seram2...mintak2 malaysia dijauhkan dari perkara yang dahsyat

kalau x malas,singgahla
antara pageview dan follower,mane korang pilih
iklan barangan pelik dan separa lucah
buffered earning pertamaku
gadis mencuri menggunakan kemaluan,ciss

Hafriz Mohamad said...

dahsyat jgk pristiwa ni ek..
aku bru tau jer.. tu pn lpas amaran radiasi kt jepun ari tu. klau x, smpai skg aku x dpt mklumat ttg hal ni..