MY FOLLOWERS

Saturday, July 8, 2017

Sekadar Luahan - Catatan Perjalanan: Terengganu - Melaka (21.6.2017)

Kredit kepada: -
Gambar ihsan: Owner

Assalamualaikum.....

Setiap kali mahu balik beraya, biasanya akan beraya di Terengganu sahaja. Kali ini kami buat perubahan dengan beraya di Melaka. Perancangannya adalah akan ke sana pada 21.6.2017 jam 8 pagi. Memandangkan ada sedikit hal perlu diselesaikan dahulu pada pagi itu, jadi kami bertolak lewat 2 jam.

Persiapan seperti memeriksa kenderaan termasuk minyak silinder dan air sudah dibuat, cuma ada seperkara yang merunsingkan sejak ke Bachok sebelum itu iaitu masalah penghawa dingin yang sekejap ada sekejap panas. Masalah yang pada masa itu memang tidak tahu apa masalahnya. Minyak kereta sudah diisi RM40 pada malam sebelum bertolak. Makanan juga disiapkan, meskipun berpuasa tetapi manalah tahu seandainya perlu berbuka.

Memulakan perjalanan, kami lalui kawasan sebelah pantai menghala ke Chendering, Marang dan menghala ke Dungun. Hanya bila melalui Dungun barulah penghawa dingin mula buat hal. Yang duduk dalam kereta mula merungut minta dibuka tingkap. Bila penghawa dingin baik sekejap, terasa sekejap sejuknya. Adakalanya hati pun jadi panas juga sebab tidak tahu apa puncanya.

Setelah melalui kawasan Ayer Hitam sebelum menghala ke Kemaman, kami melencong masuk ke simpang untuk masuk ke Lebuhraya Pantai Timur. Ketika ini memang sudah langsung tidak gunakan penghawa dingin. Sebelum itu, sudah sedia di tangan isian Touch N Go. Hanya menggunakan cip pada kad pengenalan dan semuanya baik sahaja. Tiada lagi menggunakan duit tunai. Satu lagi cabaran bila mula masuk ke lebuhraya ini ialah tiada stesen minyak! Dan lebih merisaukan bila memecut, suhu enjin cepat memuncak dan panas.

Setibanya di satu kawasan kalau tidak silap selepas Bukit Besi ada satu hentian rehat dengan stesen isian kecil Petron. Ingatkan boleh sahaja untuk tambah minyak, malangnya pam rosak pula. Disebabkan bimbang, kita pun berdoalah sebanyaknya memohon supaya isian yang ketika itu tinggal 1 bar boleh bertahan sekurang-kurangnya 50 km lagi.

Agak membosankan terutama bagi budak-budak sebab sepanjang perjalanan di lebuhraya ini, di kiri dan kanan hanya kelihatan ladang kelapa sawit dan gunung-ganang. Pejam celik beberapa kali pun, suasana masih sama.

Untuk sampai ke Melaka, kali ini kami gunakan laluan Gambang-Pekan-Muadzam Shah-Segamat dahulu.

Alhamdulillah, selepas keluar dari lebuhraya dan masuk ke kawasan Gambang, baru jumpa stesen minyak BHP. Kami terus tambah isian minyak RM40 lagi. Sempat kali tanya pada pekerja di stesen minyak mengenai laluan mana perlu diambil kalau mahu masuk menerusi Segamat.

Kami teruskan perjalanan hingga tiba di persimpangan lampu isyarat bawah jambatan untuk laluan ke Kuala Lumpur, Gambang dan Lapangan Terbang Kuantan. Kami kemudian masuk ke simpang sebelah kanan untuk teruskan perjalanan. Ketika itu jam sudah tunjukkan waktu sekitar 1.30 tengahari dan budak-budak mula berasa lapar. Hilanglah sudah rasa bosan tadi sebab sudah dapat lihat kawasan bandar dan rumah-rumah.

Santai jer... tengok apa agaknya ye....

Bila masuk sahaja kawasan ini, dapatlah saya selaku pemandu mengecam beberapa landmark yang sebelum ini pernah dilalui. Antaranya persimpangan yang ada tempat rehat berdekatan stesen minyak di situ. Kawasan ini memang sudah menjadi tempat kami sekeluarga berehat sebelum meneruskan perjalanan sewaktu tinggal di Negeri Sembilan dahulu. Bezanya dahulu masih budak, cuma jadi penumpang sahaja. Kali ini bawa satu keluarga.  :-)

Sekitar jam 3 petang, kami sampai di stesen minyak Petronas Muadzam Shah. Waktu ini, saya buka semula penutup enjin untuk lihat sendiri kenapa enjin tunjukkan suhu yang panas. Hairan, sebab air pun tidak kering. Saya tidak periksa minyak silinder sebab sebelum ini keadaannya masih baik.

Selepas berehat seketika dan tunaikan solat, kami teruskan perjalanan sehingga ke Rompin dan seterusnya melalui kawasan Gemas-Bahau yang menghala ke Negeri Sembilan. Jangkaan kami kalau tiada apa-apa masalah atau tersalah jalan, bolehlah sampai di destinasi sebelum berbuka. Simpang ini juga satu lagi landmark penting sebelum ke Negeri Sembilan, yang biasa dilalui dahulu. Bezanya kali ini kami tidak masuk ke simpang ini dan teruskan sahaja hingga masuk ke Segamat. Pada waktu ini, kedua-dua telefon bimbit sudah kehabisan bekalan kuasa.

Dari Segamat, kami mula mencari mana-mana papan tanda yang bertulis Melaka atau mana-mana kawasan negeri itu untuk mudahkan perjalanan kami. Maklumat yang kami terima ketika di Segamat, perlu masuk melalui Tangkak dan ke Muar dahulu. Ketika itu melalui kawasan Balai Polis Segamat dan ada ternampak papan tanda untuk tuju ke Muar. Jalan yang banyak selekoh dan belum jumpa papan tanda yang dicari membuatkan saya penat dan tertekan.

Ketika sampai di Tangkak, hari sudah senja. Jam sudah melepasi pukul 7 malam. Pada ketika itu, barulah nampak papan tanda bertulis MELAKA. Minyak ditambah sebanyak RM30 lagi. Kami teruskan perjalanan untuk masuk ke Muar, tetapi sebab sudah penat jadi saya lupakan sahaja niat masuk melalui Muar setelah ternampak papan tanda menuju ke Jasin. Jadi kami pilih laluan ini untuk menuju ke Ayer Keroh.

Jam 7.25 malam, kami sampai di stesen minyak di Jasin untuk membeli makanan untuk berbuka. Waktu berbuka ketika itu 7.20 malam, di Jasin. Dalam perjalanan, kami sudah telefon tuan rumah dan diminta tunggu di sebuah kedai makan Lemang Cikgu di Bukit Katil.

Alhamdulillah, akhirnya sampai juga di Ayer Keroh sekitar 9 malam.