MY FOLLOWERS

Thursday, October 11, 2018

Artikel - Penemuan Keris di Sungai Towy

Kredit kepada: Daily Mail UK
Gambar ihsan: Daily Mail UK



Dasar sungai Welsh mungkin menjadi tempat terakhir yang anda akan jangka untuk menggali artifak bersejarah dari Asia. 

Seorang nelayan di Sungai Towy terkejut bila dia menemui sebilah keris abad ke-18 ketika menarik jaringnya. Oleh itu, satu siasatan dilakukan untuk melihat bagaimana artifak itu sampai ke kawasan itu dan sudah berapa lama ia berada di situ. 


En. Andrew Davies, seorang pembuat bot dari Carmathen menemui keris itu ketika menarik jaringnya. 

Dia juga merupakan pengerusi Carmarthen Coracle and Netsman Association, memberitahu kepada Wales Online, "Saya keluar pada satu malam dalam bot saya dan jaring sudah ditebarkan, dan bila saya menariknya kembali, ada keris terlekat bersamanya. Saya agak terkejut sebab ia bukan tangkapan yang biasa. Saya berada antara dua jambatan bila bot memancing berada di situ." 

"Saya terus membawa barang itu ke muzium keraba saya rasa lebih baik ia diperiksa dan dapatkan maklumat mengenainya. Ia sangat menarik. Saya suka mengetahui bagaimana ia boleh sampai ke sini." katanya lagi.



Gavin Evans, kurator di muzium Carmarthenshire berkata dia telah menghantar foto bilah keris ini yang sudah berkarat ini ke muzium di London tetapi tiada maklum balas. 

"Saya belum dapat apa-apa respon daripada pihak muzium tetapi keris ini asalnya dari Asia Tenggara iaitu Malaysia." katanya.   

"Awalnya saya sangka ia berasal dari Rom tetapi ia mempunyai kisah jauh lebih eksotik. Ia adalah keris dan mempunyai bilah berhias. Hulunya daripada kayu dengan rekaan burung berhias diperbuat daripada tulang dan ada sebahagiannya daripada tembaga.

Saya sangka ia berada di bawah lumpur sebelum diangkat naik dan itulah sebab ia tidak berlalu berkarat, tetapi sekarang ia akan mula cepat berkarat.

Banyak kemungkinan bagaimana ia boleh sampai ke sungai ini. Carmathen dikenali sebagai pelabuhan dan ia mungkin terjatuh ketika belayar." katanya. 










Warisan sejarah di tempat jauh:  KLIK SINI 





No comments: