MY FOLLOWERS

Thursday, October 21, 2010

Sekadar luahan - Hari-hariku Yang Lapang...Seronoknya!!

Kredit kepada: -
Gambar ihsan: Google Images


Assalamualaikum......

Bagi sesiapa yang yang berkelapangan, pastinya merasa bosan jika masa yang ada tidak diisi dengan aktiviti yang memberi manfaat. Itulah sekurang-kurangnya. Tidak kiralah semudah duduk di kerusi malas sambil membaca buku kegemaran atau ke sungai berhampiran untuk memancing. Yang sudah pencen atau bersara pasti lebih terasa kekosongan dalam waktu yang ada.

Bagi yang sibuk, keadaan sebaliknya berlaku. Mahu siapkan segalanya secepat mungkin dengan harapan agar sejumlah masa yang seterusnya akan menjadi 'masa lapang' untuk diisi dengan bermacam perkara yang bermanfaat.

Jika tidak membaca, menulis di blog adalah pilihan saya. Kebelakangan ini, waktu saya di pejabat juga banyak dihabiskan dengan menulis di blog ini..



Tatkala sibuk (baca: sibuk giler)

Kepala akan menjadi tempat paling sesak dengan maklumat dan pelbagai aktiviti pejabat ketika waktu sibuk. Menjawab telefon menjadi perkara pertama ditolak ke tepi (hahahaha!!) Kerani satu-satunya yang akan saya 'mangsakan' untuk menjawabnya. Jawapannya (kepada pemanggil di telefon): "Engineer kita? Hhmm..ntah, macam sibuuukk jer. Banyak betul benda kat tangan dia.."

Masakan tidak, kerja-kerja yang sudah sedia berselerak di atas meja sudah cukup menyibukkan kedua-dua tangan hampir tidak tertanggung. Adakalanya belum pun sampai hujung bulan, bos akan bising dengan kata-kata kurang menyenangkan agar tuntutan (claim) projek dihantar. Asalkan berjumpa, mulut celuparnya tidak pernah diam. Pasti ada yang akan diserangnya. Tidak kiralah di hadapan staf atau tetamu.

Melihat bilik bos senyap tidak 'berpenghuni' antara perkara yang boleh dikatakan ditunggu-tunggu. Bak kata pepatah Inggeris; When the cat is away, the mice will play. Inilah masa untuk melayari facebook, dll. Saya pula akan menulis di blog.



Pernah di suatu ketika, sekitar awal Mei yang lalu, hanya tinggal saya bersama seorang jurutera lain sahaja di pejabat sepanjang hari. Sunyi. Senyap tanpa bunyi-bunyi yang menyakitkan jiwa. Udara dihirup terasa segar buat seketika. Komputer tidak terpasang sehingga waktu pulang. Kerja-kerja dokumentasi yang berlambak dibereskan.

Bos dan staf yang lain tidak diketahui ke mana. Pejabat yang baru dikemas saya 'sepahkan' dengan fail-fail projek yang akan saya kemaskini. Duduk bersila di atas lantai pun, tiada siapa akan langgar (hahaha!!)


Cuba melepaskan diri

Ibarat air laut, ada pasang surutnya. Menghala ke penghujung tahun, suasana lapang itu kembali. Progres projek yang kurang berjalan kebelakangan ini menjadikan masa di pejabat turut longgar dan mengundang kemalasan ke tahap hampir maksima. Para jurutera yang merancang untuk bertukar kerja turut berasa semakin kurangnya tekanan dalam kerja yang dibuat. Tiada pengambilan pekerja baru buat seketika. Kerja-kerja di pejabat kontraktor membuatkan saya pening kepala dengan bermacam-macam kerenah manusia yang datang dan pergi entah dari mana...

Hari ini, saya belum melakukan apa-apa sejak masuk ke pejabat pada jam 8.30 pagi tadi. Projek-projek yang sedia ada pun semuanya sudah mencapai 95% hingga 100% siap. Jadi banyaklah masa terluang.




Kesempatan turut diambil untuk mengisi borang permohonan pekerjaan lain. Agar dapat sama-sama mengajar bos dan pihak pengurusan, kami sama-sama berpakat sekurang-kurangnya untuk berhenti serentak menjelang hujung tahun ini. Wallahualam, itu baru perancangan. Berjaya atau tidak, itu soal kedua. Memang, kerja di sini menjadikan fikiran kami berserabut.

Jika ada rezeki saya, ingin sekali memiliki kerjaya yang stabil dalam masa yang sama mempunyai masa yang banyak, agar saya dapat isikan dengan pelbagai aktiviti bermanfaat. Perjalanan hidup masih jauh, maka masih banyak yang perlu dilakukan. Meluangkan masa untuk membaca, melukis, beribadah, aktiviti kelab, mengajar anak-anak kecil dengan ilmu agama, itu antara yang bermain di fikiran.

Saya sendiri bercadang untuk bertukar kerja. Bidang perguruan adalah satu pilihan. Melibatkan diri dengan projek secara freelance turut memberikan satu fleksibiliti dalam pengurusan masa saya. Kerja makan gaji tidak membawa saya ke mana-mana setakat ini.

Sekiranya berkesempatan, ingin sekali saya bercuti sebelum memulakan kerjaya yang baru.

3 comments:

nabilah_2908 said...

kenapa nak berhenti secara serentak hujung tahun ni...Boss bagi masalah yer..? :)

apa pun...semoga apa yg dirancangkan berjalan dgn lancar... wish u all the best.. ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
FAKE IDENTITY

aSmiDar said...

ehhh...ade masalh dgn boss jugak ker??
kdg2 kna bagi pengajaran jugak kat bos ni...
ingat dieeee je betull..huhhh

BLADE EDGE said...

salam..

nabilah: cmpany tu mmg ada masalah..

asmidar: smua staf n kontraktornya ada masalah dgn sikap bos tu. ok dr luar jer..mmg gitu la, nak ajar sikit..